close
خرید هاست




captcha


آمار مطالب

کل مطالب : 72
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 20
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 25
بازدید سال : 100
بازدید کلی : 100
چند مورد مناسک حج (پست بروز شد)


مسأله ۲۴۳
همان گونه که گفته شد در جحفه مسجدى است که مى توان از بیرون یا داخل آن احرام بست، و بهتر داخل مسجد است، ولى زنان حائض از بیرون مسجد محرم مى شوند.

مسأله ۲۹۲
نخستین اعمال عمره و حج احرام است، و واجبات احرام سه چیز است: نیّت ، گفتن لبّیک و پوشیدن لباس احرام .

مسأله ۳۶۶
هنگامى که انسان محرم مى شود کارهاى زیر بر او حرام مى گردد، و بعضى داراى کفّاره است، به عقیده ما بعضى از آنها مکروه است، که شرح آن خواهد آمد.
این کارها به ترتیب زیر است:
۱ـ پوشیدن لباس دوخته (براى مردان).

۲ـ پوشیدن چیزى که پشت پا را مى پوشاند (براى مردان).

۳ـ پوشانیدن سر (براى مردان).

۴ـ پوشانیدن صورت (براى زنان).

۵ـ زینت کردن براى همه.

۶ـ سرمه کشیدن.

۷ـ نگاه کردن در آینه.

۸ـ استعمال بوى خوش.

۹ـ مالیدن کرم و روغن به بدن.

۱۰ـ ناخن گرفتن.

۱۱ـ زیر سایه رفتن در حال سفر (براى مردان).

۱۲ـ زائل کردن مو از بدن.

۱۳ـ عقد ازدواج.

۱۴ـ نگاه به همسر از روى شهوت.

۱۵ـ لمس کردن.

۱۶ـ بوسیدن.

۱۷ـ نزدیکى کردن.

۱۸ـ استمناء کردن.

۱۹ـ کشتن حشرات.

۲۰ـ بیرون آوردن خون از بدن.

۲۱ـ کشیدن دندان.

۲۲ـ مجادله کردن.

۲۳ـ دروغ گفتن.

۲۴ـ صید حیوانات صحرایى.

۲۵ـ حمل اسلحه.

مسأله ۵۲۳
هر یک از محرّمات احرام که موجب کفّاره است اگر بر اثر جهل به مسأله، یا از روى غفلت، یا فراموشى واقع شود کفّاره اى ندارد، و ضررى به حجّ یا عمره شخصِ محرم نمى زند، مگر صید که در هر صورت کفّاره دارد.

مسأله ۴۲۳
اگر عمداً بوى خوش استعمال کند، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک گوسفند است.

مسأله ۴۷۲
نزدیکى باهمسردر حال احرام حرام است،وآن سه حالت دارد:
۱ـ هرگاه در حال احرام از روى علم و عمد نزدیکى کند، چنانچه قبل از وقوف به عرفات یا به مشعر الحرام صورت گیرد، حجّ او فاسد مى شود; ولى باید آن را تمام کرده، و سال آینده اعاده نماید، و کفّاره آن یک شتر است، و باید آن زن و مرد (بنابر احتیاط واجب) تا پایان مناسک حج از هم جدا شوند، یا شخص سوّمى با آنها باشد، و در سال بعد نیز هنگامى که به آن مکان ـ که عمل مذکور در آن واقع شده ـ مى رسند، باید تا پایان حج از هم جدا شوند، و اگر این عمل بعد از وقوف در مشعر الحرام و قبل از طواف نساء صورت گیرد، حجّ آنها صحیح است; ولى گناه کرده اند، و یک شتر کفّاره دارد.

۲ـ هرگاه نزدیکى عمداً در «عمره تمتّع» واقع شده باشد، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک شتر است; ولى عمره او باطل نمى شود.
خواه این عمل قبل از سعى صفا و مروه باشد، یا قبل از تقصیر و بیرون آمدن از احرام، ولى احتیاط مستحب آن است که اگر قبل از سعى باشد، عمره را در صورت امکان تمام کرده، سپس آن را اعاده کند.
۳ـ هرگاه نزدیکى در «عمره مفرده» واقع شود، اگر قبل از اتمام سعى صفا و مروه باشد عمره او باطل است، و یک شتر باید کفّاره بدهد، و احتیاط واجب آن است که عمره را تمام کرده، و یک ماه صبر کند، سپس به یکى از میقاتها رفته مجدّداً احرام ببندد، و عمره مفرده را اعاده کند، و فرقى میان عمره واجب و مستحب نیست; امّا اگر بعد از طواف و سعى (و قبل از تقصیر) باشد، عمره او باطل نخواهد شد.

مسأله ۴۳۳
هرگاه گرفتن ناخن از روى فراموشى یا ندانستن مسأله باشد، چیزى بر او نیست، و اگر از روى عمد باشد، کفّاره گرفتن هر ناخن یک مدّ طعام است; (حدود ۷۵۰ گرم) و هرگاه تمام ناخن دستها را بگیرد، کفّاره آن یک گوسفند است.
همچنین اگر تمام ناخنهاى دست و پا را در یک مجلس بگیرد، کفّاره آن یک گوسفند است; امّا اگر ناخن دستها را در یک مجلس، و ناخن پاها را در مجلس دیگر بگیرد، کفّاره آن دو گوسفند است.

مسأله ۳۹۷
کفّاره پوشانیدن صورت براى زنان، بنابر احتیاط مستحب یک گوسفند است، و مى توان این احتیاط را ترک کرد.

سؤال ۳۴۸
اگر لباس احرام زنان به قدرى نازک باشد که بدن آنها نمایان گردد، آیا به اعمال حجّ آنان ضررى مى رساند؟

جواب: این کار براى احرام اشکال دارد و طواف و نماز طواف را باطل مى کند.

سؤال ۳۵۲
چنانچه شخصى که سال خمسى نداشته به حجّ مشرّف شود، و با همان پولهاى خمس نداده هزینه هاى حج، از جمله لباس احرام و قربانى را تأمین نماید.
حجّ او چه حکمى دارد؟

جواب: اعمال او اشکال دارد.

سؤال ۳۵۴
یکى از حاجیها به هنگام احرام به شکل زیر نیّت نموده است:
«محرم مى شوم براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله» با توجّه به این که برخى از فقهاء فرموده اند: «نیّت احرام لازم نیست»، احرام ایشان چه حکمى دارد؟

جواب: احرام از امور قصدى است، و حقیقت آن بناگذارى بر تحریم تروک احرام بر خویشتن است، و باید نیّت کرد، و اگر مقصود او از جمله مذکور همین معنى باشد کافى است.

سؤال ۳۵۸
اگر کسى بداند در صورت صحیح نگفتن تلبیه محرم نمى شود، و در عین حال تلبیه را غلط بگوید، و سپس اعمال حج را انجام دهد، آیا اعمالش صحیح است؟

جواب: چنانچه عمداً غلط گفته اعمالش صحیح نیست، و اگر عمدى نبوده، بلکه از روى فراموشى،یا ندانستن مسأله بوده،اعمالش صحیح است.

مسأله ۴۲۵
مالیدن هر نوع روغن و کرم به بدن، خواه معطّر باشد یا نه، براى محرم جایز نیست; حتّى مالیدن روغنهاى خوشبو قبل از احرام در صورتى که عطر آن در حال احرام باقى بماند ممنوع است; امّا روغن و کرم غیر معطّر قبل از احرام مانعى ندارد.

مسأله ۳۶۹
پوشیدن لباسهایى مانند پیراهن، قبا، کت و شلوار،زیر پیراهن، شورت، بر مردان در حال احرام حرام است; بلکه احتیاط واجب آن است که از هر لباس دوخته اجتناب کنند.
همچنین از لباسهاى بافتنى، و لباسهایى که قطعات آن را به هم مى چسبانند، یا مانند نمد درست مى کنند، و به صورت پیراهن و پالتو و شلوار و مانند آن است، هر چند دوختنى نباشد و نخ و سوزن در آن به کار نرود، احتیاط واجب این است که از همه این ها پرهیز شود.

تعداد بازدید از این مطلب: 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

تعداد صفحات : 7



عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود