close
خرید هاست




captcha


آمار مطالب

کل مطالب : 72
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 34
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 39
بازدید سال : 114
بازدید کلی : 114
چند مسئله

مسأله 409 ـ قرباني کردن بايد به وسيله ي خود شخص يا با وکالت از سوي او انجام شود، اما اگر شخص ديگري بدون وکالت گرفتن از او برايش ذبح انجام دهد، صحت آن محل اشکال است و بنا بر احتياط، نمي توان به آن اکتفا کرد

مسأله ۱۰۶۵
قربانى را مى توان شخصاً ذبح نمود، یا به دیگرى نیابت داد، و در هر صورت نیّت را خود حاجى مى کند، و لازم نیست نایب دقیقاً شناخته شده باشد; بلکه شناخت اجمالى او کافى است، و نیز لازم نیست ذبح کننده شیعه اثناعشرى باشد، بلکه تمام کسانى که ذبیحه آنها پاک و حلال است مى توانند ذبح کنند; هر چند شیعه بودن بهتر است.

مسأله ۱۰۶۶
لازم نیست وکیل نام کسى را که براى او قربانى مى کند بر زبان جارى سازد (هر چند نام بردن بهتر است); حتّى اگر از روى اشتباه نام شخص دیگرى را ببرد ضرر ندارد، و براى موکّل اصلى، که پول داده، واقع مى شود.

مسأله 409 ـ قرباني کردن بايد به وسيله ي خود شخص يا با وکالت از سوي او انجام شود، اما اگر شخص ديگري بدون وکالت گرفتن از او برايش ذبح انجام دهد، صحت آن محل اشکال است و بنا بر احتياط، نمي توان به آن اکتفا کرد.

مسأله ۳۶۶
هنگامى که انسان محرم مى شود کارهاى زیر بر او حرام مى گردد، و بعضى داراى کفّاره است، به عقیده ما بعضى از آنها مکروه است، که شرح آن خواهد آمد.
این کارها به ترتیب زیر است:
۱ـ پوشیدن لباس دوخته (براى مردان).

۲ـ پوشیدن چیزى که پشت پا را مى پوشاند (براى مردان).

۳ـ پوشانیدن سر (براى مردان).

۴ـ پوشانیدن صورت (براى زنان).

۵ـ زینت کردن براى همه.

۶ـ سرمه کشیدن.

۷ـ نگاه کردن در آینه.

۸ـ استعمال بوى خوش.

۹ـ مالیدن کرم و روغن به بدن.

۱۰ـ ناخن گرفتن.

۱۱ـ زیر سایه رفتن در حال سفر (براى مردان).

۱۲ـ زائل کردن مو از بدن.

۱۳ـ عقد ازدواج.

۱۴ـ نگاه به همسر از روى شهوت.

۱۵ـ لمس کردن.

۱۶ـ بوسیدن.

۱۷ـ نزدیکى کردن.

۱۸ـ استمناء کردن.

۱۹ـ کشتن حشرات.

۲۰ـ بیرون آوردن خون از بدن.

۲۱ـ کشیدن دندان.

۲۲ـ مجادله کردن.

۲۳ـ دروغ گفتن.

۲۴ـ صید حیوانات صحرایى.

۲۵ـ حمل اسلحه.


کارهایی که بر محرم حرام میگردد

مسأله ۳۴۰
لازم نیست محرم به هنگام احرام بستن، از حدث اصغر و اکبر پاک باشد، بنابراین بدون وضو، و در حال جنابت یا حیض، یا نفاس مى تواند محرم شود.
(البتّه روشن است که در صورت جنابت و حیض و نفاس هم باید خارج از مسجد محرم شود)، بلکه غسل احرام بر زن حائض و نفساء نیز مستحب است.

سؤال ۳۴۷
اینجانب به علّت قطع نخاع و عدم کنترل بول و مشکلات دیگر، نمى توانم بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارم، وظیفه ام چیست؟

جواب: آن مقدار که مى توانید محافظت کنید، و آنچه موجب عُسر و حرج است اشکالى ندارد.

سؤال ۳۴۸
اگر لباس احرام زنان به قدرى نازک باشد که بدن آنها نمایان گردد، آیا به اعمال حجّ آنان ضررى مى رساند؟

جواب: این کار براى احرام اشکال دارد و طواف و نماز طواف را باطل مى کند.

سؤال ۳۵۰
اگر جامه احرام را از پول خمس یا زکات نداده خریده باشند، آیا احرام در آن صحیح است؟

جواب: احرام در آن حرام است.

سؤال ۳۵۲
چنانچه شخصى که سال خمسى نداشته به حجّ مشرّف شود، و با همان پولهاى خمس نداده هزینه هاى حج، از جمله لباس احرام و قربانى را تأمین نماید.
حجّ او چه حکمى دارد؟

جواب: اعمال او اشکال دارد.

مسأله ۵۲۳
هر یک از محرّمات احرام که موجب کفّاره است اگر بر اثر جهل به مسأله، یا از روى غفلت، یا فراموشى واقع شود کفّاره اى ندارد، و ضررى به حجّ یا عمره شخصِ محرم نمى زند، مگر صید که در هر صورت کفّاره دارد.

مسأله ۵۲۶
قربانى هایى که به عنوان کفّاره در عمره تمتّع بر حاجى واجب شده، احتیاط مستحب آن است که در مکّه ذبح کند، و آنچه در حجّ بر او واجب شده، در منى ذبح نماید، و اگر ترک کرد و به وطنش بازگشت، در همانجا قربانى کند، و تمام گوشت آن را به مستمندان صدقه دهد.

مسأله ۵۲۹
شخص فقیر نمى تواند گوشت کفّاره خود را به مصرف کسانى که واجب النفقه او هستند برساند; هر چند نیازمند باشند.

مسأله ۵۳۰
استفاده از گوشت کفّاره براى شخصى که کفّاره بر او واجب شده جایز نیست، ولى استفاده از گوشت قربانىِ واجب، یا مستحب، براى صاحب آن جایز است.

مسأله ۴۲۳
اگر عمداً بوى خوش استعمال کند، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک گوسفند است.

مسأله ۳۷۵
کسى که عمداً لباس دوخته بپوشد، کفّاره آن یک گوسفند است; امّا اگر از روى فراموشى یا جهل باشد چیزى بر او نیست.

مسأله ۳۹۱
کفارّه پوشانیدن سر به طور عمد براى مردان یک گوسفند است (بنابر احتیاط واجب;) ولى در صورت جهل و فراموشى و غفلت کفّاره ندارد.

مسأله ۴۵۲
هرگاه عمداً سر خود را بتراشد، یا موهاى زیر هر دو بغل یا یکى را زایل کند، کفّاره آن یک گوسفند است; ولى اگر از روى ضرورت سر خود را بتراشد مخیّر است میان یک گوسفند، یا سه روز روزه، یا اطعام شش فقیر، که به هر کدام دو مدّ طعام (تقریباً یک کیلو و نیم) بدهد، و احتیاط واجب آن است که در زایل کردن موى زیر بغل نیز همین کفّاره را بدهد; امّا اگر مقدارى از موى سر، یا صورت، یا زیر بغل، یا زیر گلو ،و مانند آن را زایل کند، کافى است یک فقیر را اطعام نماید.

مسأله ۴۶۵
هرگاه به قصد لذّت به همسرش نگاه کند، باید یک گوسفند کفّاره بدهد، و اگر با این کار منى از او خارج شود، احتیاط واجب آن است که یک شتر کفّاره بدهد.

مسأله ۴۶۸ـ هرگاه به قصد لذّت بدن همسرش را لمس نماید، باید یک گوسفند کفّاره دهد، و اگر با این کار إنزال منى شود، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک شتر است.

مسأله ۴۹۵
در موضوع جدال سوگند دروغ و راست یکسان است; ولى اگر قسم دروغ باشد، کفّاره آن در همان مرتبه اوّل یک گوسفند است، و احتیاط آن است که براى دو بار قسمِ دروغ یک گاو، و براى سه بار یک شتر کفّاره دهد، و اگر راست باشد، چنانچه سه مرتبه تکرار کند کفّاره اش یک گوسفند مى باشد; امّا کمتر از سه بار کفّاره ندارد; هر چند در حال احرام کار خلافى کرده، و باید استغفار کند.

مسأله ۴۱۲
نگاه کردن به آینه موجب کفّاره نمى شود، ولى مستحبّ است بعد از نگاه کردن لبّیک بگوید.

مسأله ۴۲۹
اگر در روغن بوى خوش باشد کفّاره آن یک گوسفند است; هر چند از روى اضطرار باشد، و اگر بوى خوش نداشته باشد، در صورت مالیدن به بدن، کفّاره آن نیز بنابر احتیاط یک گوسفند است.

مسأله ۵۷۲
دوّم از واجبات عمره، طواف است; طواف یعنى هفت دور گردش به دور خانه خدا، که هم در عمره واجب است و هم در حج.
(یک مرتبه در عمره، و دو بار در حج)

مسأله ۵۷۳
طواف از ارکان عمره است؛ بنابر این اگر کسی آن را عمداٌ ترک کند، و تا زمانی که وقت آن باقی است بجا نیاورد، عمره ی او باطل می شود؛ چه عالم به مسأله باشد، و چه جاهل، و احتیاط آن است که چنین شخصی حجّ اِفراد بجا آورد، و عمره را پس از حج انجام دهد، و حجّش را در سال بعد نیز اعاده نماید.

مسأله ۵۷۴
هرگاه طواف را سهواً ترک کند، لازم است هر وقت یادش آمد آن را بجا آورد، و اگر به وطن خود بازگشته و نمى تواند یا زحمت شدید دارد که به مکّه بازگردد، باید شخصِ موردِ اطمینانى را نایب بگیرد.

مسأله ۵۸۴
هرگاه شخصى که وضو نداشته، یا از جنابت، یا حیض، یا نفاس، پاک نبوده طواف واجب کند، طوافش باطل است; خواه از روى عمد باشد، یا بر اثر غفلت و نسیان، یا ندانستن مسأله.

مسائله 575

باید طواف را با قصد خالص براى خدا بجا آورد; زیرا طواف از عبادات است، و بدون نیّت همراه با قصد قربت صحیح نیست.

تعداد بازدید از این مطلب: 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

تعداد صفحات : 7



عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود