close
خرید هاست




captcha


آمار مطالب

کل مطالب : 72
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 62
باردید دیروز : 0
بازدید هفته : 62
بازدید ماه : 67
بازدید سال : 142
بازدید کلی : 142
مناسک جامع حج

مسأله ۴۹۵
در موضوع جدال سوگند دروغ و راست یکسان است; ولى اگر قسم دروغ باشد، کفّاره آن در همان مرتبه اوّل یک گوسفند است، و احتیاط آن است که براى دو بار قسمِ دروغ یک گاو، و براى سه بار یک شتر کفّاره دهد، و اگر راست باشد، چنانچه سه مرتبه تکرار کند کفّاره اش یک گوسفند مى باشد; امّا کمتر از سه بار کفّاره ندارد; هر چند در حال احرام کار خلافى کرده، و باید استغفار کند.
مسأله ۴۹۰
جدال در حال احرام ممنوع است، همان گونه که در آیه شریفه ۱۷۹ سوره بقره به آن اشاره شده است، و منظور از جدال در اینجا آن است که از روى خصومت و دشمنى براى اثبات مطلبى در مقابل دیگرى به خدا سوگند یاد کند، و بگوید: بَلى وَاللّهِ.
.
.
; آرى، به خدا سوگند که مطلب چنین است یا براى نفى مطلبى بگوید: لا وَ اللّهِ.
.
.
; نه، به خدا سوگند مطلب چنین نیست و فرقى میان عربى و فارسى و زبانهاى دیگر نمى باشد; بلکه هر عبارتى که این مفهوم را برساند در حال احرام حرام است.

مسأله ۴۸۹
هرگاه مُحرِم هر یک از امور سه گانه فوق را انجام دهد کار خلافى کرده، ولى احرام او باطل نمى شود، و کفّاره آن استغفار است، و بهتر این است که انسان در حال احرام زبان خود را از هر سخن ناروا و زشت حفظ کند، و جز به نیکى سخن نگوید.

مسأله ۴۸۸
دروغ گفتن و دشنام دادن در همه حال حرام است، ولى در حال احرام به خصوص نهى شده است; یعنى از کارهایى است که مُحرِم باید آن را ترک کند، بلکه احتیاط واجب آن است که از اظهار برترى بر دیگران، یا بیان نقص دیگران نسبت به خود، نیز اجتناب کند، و این سه کار (دروغ، دشنام و تفاخر) مطابق بعضى از روایات معصومین(علیهم السلام) در معنى فسوق در آیه شریفه (فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لا جِدالَ فىِ الْحَجِّ)(۱) جمع است.


۱ .
سوره بقره، آیه ۱۷۹.

مسأله ۴۸۷
کفّاره کشیدن دندان در حال احرام، بنابر احتیاط مستحب یک گوسفنداست.

مسأله ۴۸۲
کشتن و انتقال حشرات در حال احرام کفّاره دارد، و کفّاره آن، خواه عمداً باشد یا از روى خطا، مقدارى طعام است.

مسأله ۴۷۰
اگر همسرش را به قصد لذّت ببوسد، کفّاره آن یک شتر است; خواه إنزال شود، یا نشود.

مسأله ۴۶۸
هرگاه به قصد لذّت بدن همسرش را لمس نماید، باید یک گوسفند کفّاره دهد، و اگر با این کار إنزال منى شود، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک شتر است.

مسأله ۴۶۵
هرگاه به قصد لذّت به همسرش نگاه کند، باید یک گوسفند کفّاره بدهد، و اگر با این کار منى از او خارج شود، احتیاط واجب آن است که یک شتر کفّاره بدهد.

مسأله ۴۲۹
اگر در روغن بوى خوش باشد کفّاره آن یک گوسفند است; هر چند از روى اضطرار باشد، و اگر بوى خوش نداشته باشد، در صورت مالیدن به بدن، کفّاره آن نیز بنابر احتیاط یک گوسفند است

مسأله ۴۲۳
اگر عمداً بوى خوش استعمال کند، کفّاره آن بنابر احتیاط واجب یک گوسفند است.

مسأله ۴۱۹
محرم نمى تواند با صابونهاى عطرى، یا شامپوهاى معطّر، خود را بشوید، و لازم است از گذاشتن این گونه اشیاء در کنار لباس احرامى خود، که سبب بو گرفتن آنها مى شود، خوددارى کند.

مسأله ۴۱۴
استعمال بوى خوش، مانند انواع عطرها، مُشک، زعفران،گلاب و غیر آن، خواه از طریق بوییدن باشد، یا مالیدن بر بدن و لباس، یا پراکندن در فضاى اطاق به وسیله اسپرى، یا خوردن غذاهاى معطّر، بر مرد و زن مُحرم حرام است.

مسأله ۴۱۲
نگاه کردن به آینه موجب کفّاره نمى شود، ولى مستحبّ است بعد از نگاه کردن لبّیک بگوید.

مسأله ۴۱۱
اگر بدون اختیار چشمش به آینه بیفتد اشکالى ندارد; و بهتر این است که در ایّام حج، در اطاقهایى که افراد محرم سکونت دارند، و نیز در آسانسورها، روى آینه چیزى بکشند که نگاه غیر اختیارى افراد محرم نیز به آن نیفتد.

مسأله ۴۰۶
سرمه کشیدن در حال احرام موجب کفّاره نمى شود; مگر این که بوى خوش در آن باشد، که در این صورت اگر عمداً سرمه بکشد احتیاط آن است که یک گوسفند کفّاره بدهد.

مسأله ۴۰۳
رنگ کردن موها، در صورتى که به آن تزیین گفته شود، براى محرم اشکال دارد; هر چند قصد زینت نکرده باشد، و در صورتى که جنبه تزیین نداشته باشد (مثل این که براى درمان حنا ببندد) مانعى ندارد.
همچنین رنگ کردن موها و بستن حنا قبل از احرام، به طورى که اثرش تا موقع احرام باقى بماند، اشکالى ندارد; مگر این که از اوّل قصدش تزیین براى حالت احرام باشد، که معمولا کسى این کار را نمى کند.

مسأله ۴۰۰
پوشیدن زینت آلات مطلقاً براى زنان در حال احرام جایز نیست; امّا زینت آلاتى که قبلا به طور معمول آن را مى پوشیده، اگر در حال احرام پنهان باشد مانعى ندارد، و آنها را نباید به مردان نشان بدهد; حتّى به شوهر خود.

مسأله ۳۹۷
کفّاره پوشانیدن صورت براى زنان، بنابر احتیاط مستحب یک گوسفند است، و مى توان این احتیاط را ترک کرد.

مسأله ۳۹۳
پوشانیدن صورت برای زنان در حال احرام جایز نیست، خواه به وسیله ی نقاب باشد، یا پوشیه، یا بادبزن، یا مانند آن.
حتّی احتیاط واجب آن است که به وسیله ی سدر و مانند آن هم صورت خود را نپوشاند.

مسأله ۳۸۳
پوشانیدن تمام سر براى مردان در حال احرام حرام است، و احتیاط واجب آن است که قسمتى از سر را نیز نپوشانند، ولى پوشانیدن سر با دست، یا موقع خشک کردن با حوله، یا به هنگام خواب به وسیله بالش جایز است.
همچنین انداختن بند مشک و ساک و مانند آن، بر سر جایز است، و پوشانیدن صورت نیز براى مردان مانعى ندارد.

مسأله ۳۸۲
هرگاه مرد عمداً، یا در حال اضطرار، کفش و جوراب بپوشد کفّاره ندارد، و احتیاط مستحب آن است که اگر مجبور به پوشیدن کفش و جوراب شود، قسمت روى پا را شکاف دهد.

مسأله ۳۷۵
کسى که عمداً لباس دوخته بپوشد، کفّاره آن یک گوسفند است; امّا اگر از روى فراموشى یا جهل باشد چیزى بر او نیست

مسأله ۳۷۴
پوشیدن انواع لباس دوخته براى زنان بى مانع است; مگر دستکش که جایز نیست، هر چند دوخته نباشد.

مسأله ۳۷۳
همان گونه که در باب احرام گفتیم احتیاط واجب آن است که لنگ احرامى را به گردن گره نزند; امّا گره زدن آن به دور کمر، مخصوصاً در آنجا که احتیاج به آن باشد، و همچنین گره زدن رداء، یا استفاده از سنجاق براى نگهداشتن آن، یا لنگ مانعى ندارد، ولى بهتر ترک آن است، و آنچه در میان بعضى از حجّاج معمول است، که سنگى در کنار حوله گذاشته، و با یک قطعه کش یا نخ آن را به طرف دیگر مى بندند نیز جایز است، و بهترین راه براى حفظ لنگ، استفاده از کمربند است.

مسأله ۳۷۱
بستن همیان (۱) بر کمر مانعى ندارد، هر چند دوخته شده باشد.
همچنین بستن کمربند روى احرامى نیز مانعى ندارد; خواه دوخته باشد، یا غیر دوخته.
بستن شال دوخته شده روى احرامى نیز بى مانع است، امّا احتیاط مستحب در تمام اینها ندوخته بودن است.




۱ .
همیان چیزى است که، بر کمر مى بندند و پول نقد و مانند آن را در آن مى گذارند.

مسأله ۳۶۹
پوشیدن لباسهایى مانند پیراهن، قبا، کت و شلوار،زیر پیراهن، شورت، بر مردان در حال احرام حرام است; بلکه احتیاط واجب آن است که از هر لباس دوخته اجتناب کنند.
همچنین از لباسهاى بافتنى، و لباسهایى که قطعات آن را به هم مى چسبانند، یا مانند نمد درست مى کنند، و به صورت پیراهن و پالتو و شلوار و مانند آن است، هر چند دوختنى نباشد و نخ و سوزن در آن به کار نرود، احتیاط واجب این است که از همه این ها پرهیز شود.

مسأله ۲۹۲
نخستین اعمال عمره و حج احرام است، و واجبات احرام سه چیز است: نیّت ، گفتن لبّیک و پوشیدن لباس احرام .

سؤال ۲۹۱
شخصى عمداً یا جهلا یا سهواً بدون احرام وارد مکّه شده، و بر اثر گرانى بیش از حدّ کرایه، یا ممنوعیّت خروج از سوى دولت و مانند آن، نمى تواند به میقات برگردد.
اکنون وظیفه اش چیست؟

جواب: اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، باید از أدنى الحل (مانند تنعیم) محرم شود; مگر این که ترک احرام از میقات بدون عذر باشد، که در این صورت نمى تواند حج بجا آورد.
هر چند احتیاط مستحب آن است که از ادنى الحل یا هر جا که مى تواند محرم شود، و اعمال حج را بجا آورد، و سال آینده در صورت استطاعت دوباره به حج برود.

مسأله ۲۴۳
همان گونه که گفته شد در جحفه مسجدى است که مى توان از بیرون یا داخل آن احرام بست، و بهتر داخل مسجد است، ولى زنان حائض از بیرون مسجد محرم مى شوند.

تعداد بازدید از این مطلب: 1
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


می توانید دیدگاه خود را بنویسید

تعداد صفحات : 7



عضو شوید


نام کاربری :
رمز عبور :

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود